lørdag den 20. februar 2010

Min lillebrors julegave

Jeg har en stor svaghed for en vis Bonderøv. Elsker at se hans programmer om søndagen, syntes pt. der er et tomrum, idet Camilla (red. Fru Plum) ikke gør det helt så godt, som Frank og kæresten Terese. Ved godt at det er ønsket om at føre lignende livsførelse, der gør at man sidder drømmende og slubre alt i sig. Men er dog generelt bevidst om, at jeg ikke kan gøre ham/dem kunsten efter, og ved heller ikke om jeg faktisk ønsker det. Men ikke desto mindre er jeg betaget af ideerne om at lave tingene selv og vide, at selvgjort er velgjort. Det er bl.a. en af grundene til, at jeg har kastet mig over strikketøjet - for at lave det selv, og for at få nogle ting, som er netop som jeg vil have dem. Det giver en stor tilfredsstillelse, og gør mig glad og giver overskud.

Da jeg til jul stod og skulle vælge en gave til min mindst bror besluttede jeg mig hurtigt for, at han skulle have en sådan hjemmelavet strikket gave. I de seneste programmer af Bonderøven har Terese været meget ind over, bl.a. med hendes strik. Det viste sig at hun havde eget firma - Sort Lakrids - hvor hun sælger forskellige strikkeopskrifter, uroer og meget andet. Glæden var således stor da jeg fandt ud af at hun havde lavet Franks røde tørklæde som strikkekit.


Dette blev således indkøbt i farver som ville stå godt til min bror røde krøllede hår, og så var det ellers i gang. Jeg var lidt sent ud, idet jeg først nåede at strikke de sidste masker kl. 12 d. 24 dec. Men jeg nåede det, tørklædet blev strøjet og pakket pænt ind. Jeg er super godt tilfreds med resultater, og overvejer lidt om jeg måske ikke fortjener at eje et selv. Det er en virkelig nem opskrift, og lige til at gå til. Opskrift og garn kan købes direkte fra Terese selv, eller hos Inger´s i Latinerkvarteret i Århus.

5 kommentarer:

  1. Sikke en fin gave, hjemmelavede gaver er helt klart de bedste! :)

    SvarSlet
  2. Tak for svar om silken - man skal være heldig for at finde flot ren silke, tror jeg. Jeg tænker at årsagen til at din silke tog så godt imod farve er, at den netop ikke er behandlet. Mindre fin silke er altid fyldt med spindeolier som skal fjernes før man kan farve på det.
    Vi har også set Bonderøven, vi har gang i lidt af det samme så det har jo en vis interesse :) Faktisk har jeg også kigget meget på Franks tørklæde og tænkt at det ville klæ' min kæreste - så tak for link!

    SvarSlet
  3. Hvor er det altså bare et lækkert tørklæde =)
    Måske jeg skulle overveje at strikke sådan et til min far =)

    SvarSlet
  4. Mona - det var så lidt. Jeg vil prøve at høre hos den middelaldergruppe hvor de har fået silken fra. Det kan være man kan købe i lidt større mængder. Jeg tror du har ret i forhold til farver kontra spindeolie. Jeg tror at strikkesilke inderholder mere end den silke man bruger til broderi. De er ofte ikke så hårdt spundet.
    Fedt at I sådan har gang i forskellige projekter ala Frank og Terese. Det er super spændende, og jeg og kæresten vil også gerne noget lignende. Dejligt at du kunne bruge linket. Det kan klart anbefales at strikke, og gerne i silke merinoen, da den bliver fantastisk blød og ligner en million ;0)

    SvarSlet
  5. Hej Louise.
    Det er vel nok et lækkert tørklæde, din bror er en heldig gut. Så må jeg også lige dele dine din begejstring for Bonderøven. Jeg ser det med vældig stor glæde, og blir SÅ fascineret over deres måde at gribe dagen og vejen an på. Det er også her i Glaphuset en stor fornøjelse at lave tingene selv. Det gir, som du også selv beskriver, en enorm tilfredsstillelse. I love it :o) Har været inde og kigge på Terese´s hjemmeside, og den er da ikke mindre hyggelig end udsendelserne :o) Forsat god dag.
    Kh Anette.

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...